mandag 25. februar 2008

Millennials - selvfølgelig kan vi alt!



Jeg hadde aldri hørt om millennierne før, men jeg skjønte godt hvem det var snakk om i artikkelen for å si det sånn. Det er tydelig å skjønne hvilken generasjon det dreier seg om, og hva den innebærer, noe som de fleste også kanskje vet fra før. Vi vet jo hvertfall hvordan vi liker å ha det.




Det jeg ikke tror alle viste, som hvertfall ikke jeg viste var hvor mye "problemer" millennierne drar med seg inn i arbeidslivet over hele verden. Jeg synes egentlig det er latterlig at arbeidstakerne må hyre konsulenthjelp for å lære om hvordan de skal håndtere millennials-generasjonen. Og at de må behandle dem pent og ikke verken forvente for mye av dem, eller snakke for strengt til dem for da finner de seg heller bare en annen jobb.


Det har jo aldri vært sjefene som skulle "kiss ass".


Jeg tror nok at foreldrene og oppveksten vår har mye med dette å gjøre, men aller mest er det all selvtilliten og egoet vårt som driver oss til å bli slik.




Personlig så kan jeg virkelig ikke tenke meg at det skal være vanskelig å ha å gjøre med oss, millennierne at sjefene som tross alt har lengre arbeids- og livserfaring enn oss skal ha problemer med å håndtere oss. Det måtte jo heller vært vi som så alle problemene i arbeidslivet...




Vi tenker oss nok selv at vi er best, har alt det som skal til, så det hele er jo null stress. Vi kommer til å få sykse uansett hva vi velger å gjøre, vellykkede det er det ingen tvil om at vi er. At en dag skal vi bare chille på balkongen til den digre luksus villaen vår og være rike livet ut er det ingen tvil om heller. Da vil vi ikke behøve å gjøre annet enn å kanskje kruse litt rundt i yatchen om vi har lyst. Selvfølgelig er det sånt vi drømmer om! Jeg vedder på at omtrent alle vil nok ha det sånn, i hvertfall hver millennier.


Men jeg tror bare vi vokser opp med å se for oss det hele nærmere enn den eldre generasjonen, for oss er det ikke bare en drøm, men også våre fremtidsutsikter. Vi vil bli rike, men vil ikke måtte jobbe særlig hardt for det. Det virker heller ikke så veldig vanskelig å bli rik, ikke så mye stress liksom.. om ikke annet får man jo bare gifte seg rik eller finne opp noe genialt som blir dødspopulært og bli mange millionære på det!




Det hele var jo nå satt litt på spissen, men oppe i hodene til oss millennierne er det mange av fremtidsplanene våre som ser slik ut i dag. Antageligvis vil vi nok endre mening etterhvert som vi blir satt på plass i arbeidslivet. Om ikke sjefene våre klarer det, så vil vell alltids en konsulentrådgiver kunne gjøre det for dem.

Ingen kommentarer: